models històrics

El concepte d’instrument antic ha canviat molt des dels primers anys del «revival» de la música antiga, sobre la dècada de 1880, i la tendència ha anat cada cop més cap a un teòric plantejament de «còpia filològica» dels instruments antics. Aquesta suposada còpia, en realitat, no és del tot així. En la família dels llaüts, per exemple, els instruments fets avui en dia són extremadament semblants amb els antics, però en la família de les guitarres no és sempre així. Avui en dia ens trobem amb dues línies de treball: una que posa èmfasi en una «autenticitat» dels instruments i una altra que aposta més, per exemple, pel treball del volum i la projecció de les guitarres.

A mi m’agrada proposar les dues línies de treball. Per una banda models que o bé intenten ser còpies d’instruments concrets o bé són basats en l’anàlisi de desenes de guitarres antigues, en el concepte d’instrument que tenien els constructors antics. Per altra banda, a partir dels requeriments dels músics més «actualitzadors», s’han aplicat tècniques i plantejaments actuals als models antics, donant així preeminència als factors abans dits sobre un so que tendeix a l’«original».

De tots els models es fan versions d’estudi. Aquestes redueixen la decoració al mínim i els materials de construcció són estèticament inferiors (tot i que de molt bona qualitat sonora i estructural). Si esteu interessats en els preus, poseu-vos en contacte amb mi.

Tots els instrument s’entregaran encordats i amb funda acoixinada de qualitat. Si es desitja un estoig d’algun altre tipus, es recalcularà el pressupost.

– Guitarra renaixentista:

Guitarra de quatre o cinc ordres basada en un original de Belchior Dias signat a Lisboa el 1581. Mànec d’auró, fruiters o cedrela tenyida, i caixa en xiprer, auró, noguera o xicranda. Tirada de 560 mm. Preu al voltant 2250€.

renaixentista 1    renaixentista 2  renaixentista 3    renaixentista 4

renaixentista 5    renaixentista 6    renaixentista 7

– Guitarra barroca model andalús:

Model propi de guitarra guitarra de cinc ordres basada en instruments andalusos de finals del segle XVIII, concretament de la família Pagés i de Fransisco [sic] Rivera, tots de Cadis. Materials i decoracions diversos, tant procedents de l’historicisme i la tradició com dels gustos actuals. Tirada de 650 mm. Preu al voltant de 3000€.

barroca andalusa davant    barroca andalusa darrere  barroca andalusa taula

   barroca andalusa pala   barroca andalusa boca   barroca andalusa pont

– Guitarra romàntica model Llausàs:

Guitarra de sis cordes còpia d’un original signat per Miquel Llausàs a Barcelona el 1819. Instrument organològicament i tímbricament a mig camí entre les tradicions ibèriques i franceses. Mànec de caoba o cedrela i caixa de xicranda, auró o xiprer, decoració de l’original. Tirada de 650 mm. Preu al voltant de 3300€.

llausàs davant   llausàs darere  llausàs taula

 llausàs pala   llausàs boca   llausàs pont

Les següents mostres de so han estat tocades per Xavier Coll amb combinació de cordes Aquila (Nylgut) i Pyramid. Tots els enregistraments han estat realitzats a Barcelona per Alfred Fernàndez:

– Guitarra romàntica model Pagés:

Guitarra de sis cordes basada en un original de la família Pagés fet entre 1810 i 1830. Potència i timbre propis dels instruments ibèrics immediatament anteriors a la guitarra d’Antonio de Torres. Mànec de caoba o cedrela, caixa d’auró, xiprer o xicranda, decoració de l’original. Tirada de 660 mm. Preu al voltant de 3500€.

pagés 1    pagés 2  pagés 3    pagés 4

pagés 5    pagés 6    pagés 7    pagés 8

La següent mostra de so ha estat tocada per Xavier Coll amb cordes Pyramid. L’enregistrament ha estat realitzat a Barcelona per Alfred Fernàndez:

Anuncis