guitarres clàssiques

Antonio de Torres, com és ben sabut, va ser el gran revolucionador de la guitarra del segle XIX i qui va assentar la base per a la guitarra que avui coneixem com a clàssica. Sobre el propi Torres i el seu treball s’han escrit pàgines i més pàgines carregades d’informacions més o menys rigoroses i basades tant en una cientificitat extrema com en la més absoluta intuïció. És per això que fa uns anys em vaig proposar estudiar el màxim de guitarres del Mestre per tal d’arribar a les meues pròpies conclusions, ja sigui a partir d’estudis empírics com de sensacions subjectives que cada una de les seues guitarres m’ha aportat. Després d’haver estudiat en profunditat més de trenta instruments originals de Torres i d’haver treballat en la restauració d’uns quants, així com gràcies a les hores i hores de conversa al voltant d’una Torres amb mestres i amics com José Luis Romanillos, Carles Trepat, Jaume Bosser, Carlos González, Stefano Grondona o Raül Yagüe, proposo diversos models de guitarres de Torres.

Hi ha instruments de diverses plantilles i èpoques, amb sons més arcaics o modernitzants, amb tornavoz o sense, però sempre intentant ser fidel al concepte de guitarra que crec que tenia el Mestre Torres quan treballava al taller i que, tanmateix, segueix sent plenament actual.

Els meus models Torres de guitarra es basen sempre en l’estudi directe dels originals, tenint les fotografies i publicacions com a complements però mai com a única font. Considero que la reproducció d’un instrument és literalment impossible sense haver-la tingut a les mans i molt difícil sense haver estudiat diversos instruments d’un mateix constructor.

Tots els instrument s’entregaran encordats i amb funda semirígida de qualitat.

Models.

– Model Torres popular:

Guitarra basada en els instruments de mida mitjana de la primera època de Torres, pensats originalment per a l’ús popular. Normalment eren fets amb xiprer, noguera, morera o altres fustes barates i amb decoracions molt simples. Seguint aquest concepte, en aquest model utilitzo cedrela per al mànec i xiprer per a la caixa. El timbre que recorda a instruments de principis del segle XIX el fa un instrument molt apte per a la música clàssico-romàntica i la música popular. Clavilles de fusta o Pegheds. Tirada de 639 mm. Preu al voltant de 3500 €.

– Model Torres 1865:

Guitarra basada en la plantilla mitjana-gran de la primera època de Torres, que va utilitzar per alguns dels millors instruments que va construir per a grans mestres com Tárrega, Pujol o Llobet. Instruments amb un so potent i brillant però sempre amb el concepte d’instrument lleuger i aparentment senzill de Torres. Mànec de cedre o caoba i caixa de xiprer, auró o xicranda, decoració senzilla i elegant sempre a partir d’instruments originals de Torres. Claviller mecànic de qualitat (Alessi, Sloane…) o Pegheds. Tirada de 650 mm. Preu al voltant de 3700 €.

Xiprer 1  Xiprer 3  Xiprer 2

Xiprer 4  Xiprer 5  Xiprer 7

Xiprer 6

Les següents mostres de so han estat tocades per Miquel Javaloy amb cordes Sterling Silver de Knobloch Strings. Tots els enregistraments han estat realitzats a Barcelona per Alfred Fernàndez:

 

 

 

 

– Model Torres 1885:

Aquesta guitarra està plantejada sobre la plantilla més gran de la segona època, concretament a partir d’un instrument de 1885. La plantilla més gran dóna a l’instrument una mica més d’amplitud sonora i és un instrument per al músic que busca una guitarra semblant a les plantilles actuals. Mànec de cedre o caoba i caixa de xiprer, auró o xicranda. Com en el model anterior, la decoració es basa en instruments senzills i elegants, sempre tenint com a models guitarres originals de Torres. Claviller mecànic de qualitat (Alessi, Sloane…) o Pegheds. Tirada de 650 mm. Preu al voltant de 3700 €.

– Model Torres Pujol:

Còpia filològica de la guitarra de 1863 que Emili Pujol va tocar durant bona part de la seva vida i que considero potser la millor guitarra que conec (a la primera fotografia podeu veure l’original i la còpia de costat). A partir de les moltes hores que he treballat amb l’original intento copiar no només l’aspecte visual de l’instrument, sinó també la seua personalitat específica. Dit d’una altra manera, intento posar-me a dins de la ment de Torres quan va construir aquesta guitarra. Aquesta guitarra té un barratge lleugerament diferent al clàssic de Torres (barra inferior oberta i ventall estès) i compta amb “tornavoz”, fets que li donen un timbre propi i diferenciat de les altres guitarres que construeixo. La caixa de l’instrument original és feta amb xicranda de Rio, però com que és una espècie protegida, en els meus instruments la substitueixo per xicrandes similars com la de Madagascar o la d’Hondures. La resta de materials i tota la decoració segueix estricta i fidelment l’original, amb el mànec de cedre i l’embocadura i fileteria molt més elaborades que en els altres models. Aquesta guitarra sempre l’entrego amb cordes Knobloch Sterling Silver i és perfecta per al repertori dels grans mestres clàssics com Tárrega, Llobet o Pujol. Claviller mecànic de qualitat (Alessi, Sloane…). Tirada de 650 mm. Preu al voltant de 4900 €.

original i còpia fe16 1  Pujol 1  Pujol 3  Pujol 2

Pujol 4    Pujol 5Pujol 8

Pujol 6  Pujol 7

Les següents mostres de so han estat tocades per Miquel Javaloy amb cordes Sterling Silver de Knobloch Strings. Tots els enregistraments han estat realitzats a Barcelona per Alfred Fernàndez:

 

 

 

 

Extres.

– Excepte en el model Pujol, es poden construir versions d’estudi dels instruments. Aquestes redueixen la decoració al mínim i els materials de construcció són estèticament inferiors (tot i que de molt bona qualitat sonora i estructural). Si esteu interessats en els preus, poseu-vos en contacte amb mi.

Tornavoz. El tornavoz es un con de metall, normalment de llautó, que s’instal·la a la boca de l’instrument dins de la caixa. Encara que s’hagi parlat de molts mites infundats sobre el tornavoz (fins al punt de dir que la guitarra sona metàl·lica!!!), en realitat aquest artil·lugi el que fa és “tancar” la caixa de ressonància i fer baixar la freqüència base d’aquesta (ressonància de Helmhölz). Això es tradueix a efectes pràctics en un sorprenent so avellutat i dolç que propicia un greus profunds i uns aguts extremadament suaus. Si es vol un tornavoz als models de guitarra mitjana i gran, el preu s’incrementarà en 550€.

– Pegheds. Els pegheds són clavilles mecàniques amb aspecte de clavilles de fusta tradicionals. Si bé a nivell estètic pot ser que no siguin tan boniques com les de fusta, la seva precisió és impressionant. Aquesta elecció no afectarà al preu de l’instrument.

– Estoigs rígids. Si en comptes de la funda semirígida es prefereix un estoig, el preu de l’instrument s’haurà de calcular en funció del model d’estoig que es prefereixi.